adrian_vg skrev:Tycker du verkligen att EU är så illa? Det är ju inte som om du inte kan leva som du alltid brukat göra, eller hur?
Skulle du kunna ge ett eller flera exempel på hur EU påverkat ditt liv på ett negativt sätt i vardagslag?
Nja, jag tänker lite längre än mitt eget liv. Folk tycker ofta att svenska politiker är verklighetsfrämmande, men dom är ju rena drömmen jämfört med eurokraterna.
Vi kan ta det demokratiska underskottet som exempel. Lissabonfördraget sa Franska och Holländska folket nej till när det kallades "konstitution". Då bytte man namn på samma sak och kallar det "fördrag". Då sa Irland nej men det skiter resten i och vill att Irland ska göra en ny omröstning. Ett Nej verkar inte duga som svar.
"Alfons Åberg" skrev under fördraget som sätter den svenska grundlagen ur spel innan det ens var översatt till svenska, riksdagen godkände det när det redan borde ha fallit efter Irlands nej.
FP säger nu "vi ska införa Euron så snart som möjligt" och vill ha en folkomröstning. Har vi inte redan haft en folkomröstning om EMU? Vad var det för vel på den? Svaret troligen. Hade varit bättre om vi hade fått rösta om Lissabonfördraget. Men det vågade dom väl inte för dom viste nog att det skulle bli nej.
Sen frågar dom varför Irland ska få styra alla andra länder som har sagt ja? Fel! Frankrike och Nederländerna har också sagt nej och inga andra länder har haft folkomröstning eller tagit upp det som valfråga utan man har gått över huvudet på folket.
EU kostar oss 30 mdr kr/år (30,000,000,000) vilket är pengar vi kan göra betydligt mer nytta med. EU lägger sig i en massa dom inte har med att göra osv.
Som sagt, gärna samarbete och frihandel men superstat, nej tack. Låt Svergie vara Sverige och de andra länderna vara sina egna. Vi behöver inte fler feta politiker som bara gynnar sig själva, utan färre.
Mycket djupare tänker jag inte gå in på det här eftersom Hennings rubriksättning "Politik ska man inte prata med folk man vill va vän med" stämmer rätt bra
Nej, jag förväntar mig inga mirakel om att motorcyklister plötsligt skulle bli omhuldade som halvgudar edyl. Men för argumenteringens skull och för min egen, skulle jag vilja veta vad de tycker i vissa frågor.
Det skulle jag också vilja veta, men jag har aldrig någonsin fått svar. Det talas ibland om "politikerförakt", men är det så konstigt när dom själva är fulla med folk- och väljarförakt.
I en demokrati är folket högsta beslutande organ. Vad sen politikerna personligen anser om folkets beslut är ointressant (en person en röst) och dom ska sen inte komma med en massa invektiv utan bara lyda.
Men så fungerar det inte i vår demokratur (för att använda Povel Ramels ord) eller parlamentsdiktaturen (för att använda en tydligare beskrivning).
såvida inte det är de mest isolationiska partierna som kommer in där, för då vet man väl inte vart det slutar...
Det kan knappast bli värre iaf
Visan är ganska träffande, om än ganska cynisk.

Jo

Det finns ännu elakare varianter men dom tänker jag varken lägga ut här eller har på min hemsida
adrian_vg skrev:Demokratin bygger ju på att folket säger vad de tycker. Risken finns annars att man får den representationen man förtjänar, om du förstår vad jag menar, speciellt i ett så "bortglömt" val som EU-valet.
Alla gnäller på EU om hur dåligt det är, men rösta så att man får som man vill (inom rimliga gränser förstås) kan man inte bemöda sig med. Röstar man inte, är man inte bemyndigad att gnälla efteråt heller.

Jag förstår precis. Det är en gammal klassiker att folket får den regering/parlament de förtjänar. Men har vi verkligen förtjänat detta? Skyll inte på mig, jag röstade inte på dom

Rösta tänker jag iaf göra, men inte på dom