Politik ska man inte prata med folk man vill va vän med...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Politik ska man inte prata med folk man vill va vän med.

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Inom kyrkovalet är det ännu mer uttalat, med valdeltagande på runt 15-20% i bästa fall, av alla som får rösta i det valet.
Jag har gått ur svenska kyrkan och sparar 1:-/100:-.
Kan jag gå ur EU? Då borde jag spara ytterligare 5-10:-/100:-. :wink:
Och så slipper jag tänka på vem jag röstar på.
Du sparar snarare drygt 3000 (30,000,000,000 / 9,000,000)
adrian_vg skrev:Vill du hellre ha ett statsystem á la USA, Nordkorea, eller Ryssland/Sovjetunionen, där staten bestämmer åt dig? :shock:
I mina öron låter det som tvärt om. Hört talas om EUSSR? :wink:
Något mer totalitärt än EU och dess Eurokratur får man nog leta efter. Vad ska jag rösta på om jag tycker att man kan lägga ner skiten? :P :wink: :twisted:

Som jag sa, gärna samarbete och frihandel, resten kan dom behålla :twisted:
Fö har två partier svarat på SMC:s frågor hittills. Både partirepresentanterna verkar vara mähän... http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6117

Skulle vilja se vad FP, S och MP säger snart.
Förvänta dig inga mirakel från Folktomtpartiet, Välgödda partiet och Häst- & vagnpartiet (3,32 Mb) :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:I mina öron låter det som tvärt om. Hört talas om EUSSR? :wink:
Något mer totalitärt än EU och dess Eurokratur får man nog leta efter. Vad ska jag rösta på om jag tycker att man kan lägga ner skiten? :P :wink: :twisted:

Som jag sa, gärna samarbete och frihandel, resten kan dom behålla :twisted:
Tycker du verkligen att EU är så illa? Det är ju inte som om du inte kan leva som du alltid brukat göra, eller hur?

Skulle du kunna ge ett eller flera exempel på hur EU påverkat ditt liv på ett negativt sätt i vardagslag?

Tyrannosaurus skrev:Förvänta dig inga mirakel från Folktomtpartiet, Välgödda partiet och Häst- & vagnpartiet (3,32 Mb) :lol:
Nej, jag förväntar mig inga mirakel om att motorcyklister plötsligt skulle bli omhuldade som halvgudar edyl. Men för argumenteringens skull och för min egen, skulle jag vilja veta vad de tycker i vissa frågor.

Generellt spelar det väl ingen större roll vilka partier som blir mest representerade i EU-parlamentet då de mestadels tycker ganska lika allihop, såvida inte det är de mest isolationiska partierna som kommer in där, för då vet man väl inte vart det slutar...

Visan är ganska träffande, om än ganska cynisk. ;-)

Frun sa nåt tänkvärt för några år sen, när jag sa nåt liknande som du till henne, om att det är bättre att rösta på ett parti vars valmanifest inte helt stämmer överens med det man själv tycker, men som stämmer överens lite grann iaf, än att inte rösta alls. Demokratin bygger ju på att folket säger vad de tycker. Risken finns annars att man får den representationen man förtjänar, om du förstår vad jag menar, speciellt i ett så "bortglömt" val som EU-valet. :D

Alla gnäller på EU om hur dåligt det är, men rösta så att man får som man vill (inom rimliga gränser förstås) kan man inte bemöda sig med. Röstar man inte, är man inte bemyndigad att gnälla efteråt heller. :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tycker du verkligen att EU är så illa? Det är ju inte som om du inte kan leva som du alltid brukat göra, eller hur?

Skulle du kunna ge ett eller flera exempel på hur EU påverkat ditt liv på ett negativt sätt i vardagslag?
Nja, jag tänker lite längre än mitt eget liv. Folk tycker ofta att svenska politiker är verklighetsfrämmande, men dom är ju rena drömmen jämfört med eurokraterna.
Vi kan ta det demokratiska underskottet som exempel. Lissabonfördraget sa Franska och Holländska folket nej till när det kallades "konstitution". Då bytte man namn på samma sak och kallar det "fördrag". Då sa Irland nej men det skiter resten i och vill att Irland ska göra en ny omröstning. Ett Nej verkar inte duga som svar.

"Alfons Åberg" skrev under fördraget som sätter den svenska grundlagen ur spel innan det ens var översatt till svenska, riksdagen godkände det när det redan borde ha fallit efter Irlands nej.

FP säger nu "vi ska införa Euron så snart som möjligt" och vill ha en folkomröstning. Har vi inte redan haft en folkomröstning om EMU? Vad var det för vel på den? Svaret troligen. Hade varit bättre om vi hade fått rösta om Lissabonfördraget. Men det vågade dom väl inte för dom viste nog att det skulle bli nej.
Sen frågar dom varför Irland ska få styra alla andra länder som har sagt ja? Fel! Frankrike och Nederländerna har också sagt nej och inga andra länder har haft folkomröstning eller tagit upp det som valfråga utan man har gått över huvudet på folket.

EU kostar oss 30 mdr kr/år (30,000,000,000) vilket är pengar vi kan göra betydligt mer nytta med. EU lägger sig i en massa dom inte har med att göra osv.

Som sagt, gärna samarbete och frihandel men superstat, nej tack. Låt Svergie vara Sverige och de andra länderna vara sina egna. Vi behöver inte fler feta politiker som bara gynnar sig själva, utan färre.

Mycket djupare tänker jag inte gå in på det här eftersom Hennings rubriksättning "Politik ska man inte prata med folk man vill va vän med" stämmer rätt bra :wink:
Nej, jag förväntar mig inga mirakel om att motorcyklister plötsligt skulle bli omhuldade som halvgudar edyl. Men för argumenteringens skull och för min egen, skulle jag vilja veta vad de tycker i vissa frågor.
Det skulle jag också vilja veta, men jag har aldrig någonsin fått svar. Det talas ibland om "politikerförakt", men är det så konstigt när dom själva är fulla med folk- och väljarförakt.
I en demokrati är folket högsta beslutande organ. Vad sen politikerna personligen anser om folkets beslut är ointressant (en person en röst) och dom ska sen inte komma med en massa invektiv utan bara lyda.

Men så fungerar det inte i vår demokratur (för att använda Povel Ramels ord) eller parlamentsdiktaturen (för att använda en tydligare beskrivning).
såvida inte det är de mest isolationiska partierna som kommer in där, för då vet man väl inte vart det slutar...
Det kan knappast bli värre iaf :wink:
Visan är ganska träffande, om än ganska cynisk. ;-)
Jo :twisted: Det finns ännu elakare varianter men dom tänker jag varken lägga ut här eller har på min hemsida :wink:
adrian_vg skrev:Demokratin bygger ju på att folket säger vad de tycker. Risken finns annars att man får den representationen man förtjänar, om du förstår vad jag menar, speciellt i ett så "bortglömt" val som EU-valet. :D

Alla gnäller på EU om hur dåligt det är, men rösta så att man får som man vill (inom rimliga gränser förstås) kan man inte bemöda sig med. Röstar man inte, är man inte bemyndigad att gnälla efteråt heller. :P
Jag förstår precis. Det är en gammal klassiker att folket får den regering/parlament de förtjänar. Men har vi verkligen förtjänat detta? Skyll inte på mig, jag röstade inte på dom :wink: Rösta tänker jag iaf göra, men inte på dom :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Kan egentligen inte argumentera mot nånting som du säger. Jag gillar dock EU och skulle inte ha nåt emot att använda Euro istf Kronor, mest av praktiska skäl. Jag inser att det har gått bättre för Sverige hittills i lågkonjukturen mest beroende på att vi har kronor och inte euro. Jag vill ha kakan och äta den också typ.

Min bild av en europeisk superstat är ungefär en spegelbild av USA:s förenta stater, där staterna är länder, men med delvis eget självbestämmande där den egna staten bestämmer själv om vissa saker, men har en "federal" regering att tänka på också.

Jag har en känsla av att vi vill samma sak, men närmar oss från lite olika håll, och kan tänka oss att acceptera lite olika saker.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag gillar dock EU och skulle inte ha nåt emot att använda Euro istf Kronor, mest av praktiska skäl. Jag inser att det har gått bättre för Sverige hittills i lågkonjukturen mest beroende på att vi har kronor och inte euro. Jag vill ha kakan och äta den också typ.
Jag är inte valutapatriot och bryr mig inte om det står Kronor eller Euro på pappret jag har i fickan utan är mer intresserad av vad pappret är värt. Det är maktkoncentrationen, bristen på insyn och överstatligheten jag inte gillar.
Faktum är att Kronan är ett resultat av ett tidigare valutasamarbete. Den svenska valutan hette ursprungligen Daler, senare Riksdaler.
Min bild av en europeisk superstat är ungefär en spegelbild av USA:s förenta stater, där staterna är länder, men med delvis eget självbestämmande där den egna staten bestämmer själv om vissa saker, men har en "federal" regering att tänka på också.
Jo det är säkert tanken som eurokraterna har, men förutsättningarna är helt annorlunda.
USA är ett nybyggarland som bara är 200 år gammalt eller nåt, alla med få undantag talar engelska och det finns en stenhård konstutition som reglerar medborgarnas fri- och rättigheter mot staten och yttrandefriheten är absolut och okränkbar.

De Europeiska länderna är urgamla stater med ursprungskulturer där det talas X-antal olika språk, det finns lika många olika intressen, yttrandefriheten är det lite si och så med i de olika länderna och EU-kommisionen vill begränsa den ytterligare. Försök slå ihop allt det som en federalstat och vi har ett nytt f.d. Jugoslavien fast i större format.

USA har också en ursprungskultur, men det är indianerna.
Jag har en känsla av att vi vill samma sak, men närmar oss från lite olika håll, och kan tänka oss att acceptera lite olika saker.
Ja troligen :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Miljömupparna i MP verkar framstå som de mest pro-mc i SMC:s utfrågning. Den upperkutten såg jag aldrig komma... :shock:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Miljömupparna i MP verkar framstå som de mest pro-mc i SMC:s utfrågning. Den upperkutten såg jag aldrig komma... :shock:
Nja...

3. Ska EUs medlemsländer få välja att ha en effektbegränsning för motorcyklar?

Bodil, MP: Nej.
Carl, MP: Ja.

Den här tycker jag var "bra" :P

7. Vill du att Sverige som enda land i EU ska få ställa krav på en främre registreringsskylt på motorcykel?

Anna, S: Ja. Det skall vara möjligt att identifiera fortkörare med hjälp av exempelvis hastighetskameror. Idag är detta inte möjligt på grund av just avsaknaden av en främre registreringsskylt. Hastighetskameror minskar risken för fortkörning som varje år orsakar flera svåra olyckor.
Marita och Olle, S: Ja, att motorcyklar saknar främre registreringsskylt gör det mycket svårt att identifiera fortkörare med hjälp av fartkameror.

Följdfråga: Hur identifierar ni mc-förare med heltäckande hjälm?
Man ska iaf inte rösta på sossarna om hojåkning är den enda aspekten man går på och ogillar verklighetsfrämande politiker :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Miljömupparna i MP verkar framstå som de mest pro-mc i SMC:s utfrågning. Den upperkutten såg jag aldrig komma... :shock:
Nja...

3. Ska EUs medlemsländer få välja att ha en effektbegränsning för motorcyklar?

Bodil, MP: Nej.
Carl, MP: Ja.

Den här tycker jag var "bra" :P
Allt är relativt. 8-) MP verkar mest mc-vänliga av de som svarat hittills. Iaf ett av språkrören. :roll:

Tyrannosaurus skrev: 7. Vill du att Sverige som enda land i EU ska få ställa krav på en främre registreringsskylt på motorcykel?

Anna, S: Ja. Det skall vara möjligt att identifiera fortkörare med hjälp av exempelvis hastighetskameror. Idag är detta inte möjligt på grund av just avsaknaden av en främre registreringsskylt. Hastighetskameror minskar risken för fortkörning som varje år orsakar flera svåra olyckor.
Marita och Olle, S: Ja, att motorcyklar saknar främre registreringsskylt gör det mycket svårt att identifiera fortkörare med hjälp av fartkameror.

Följdfråga: Hur identifierar ni mc-förare med heltäckande hjälm?
Man ska iaf inte rösta på sossarna om hojåkning är den enda aspekten man går på och ogillar verklighetsfrämande politiker :wink:
Japp, blev lite omskakad av den totala bristen på insikt...
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#24 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Allt är relativt. 8-) MP verkar mest mc-vänliga av de som svarat hittills. Iaf ett av språkrören. :roll:
Kan man rösta så? På sitt eget mikrointresse som priofråga? Är inte det att missbruka sin rösträtt?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#25 Inlägg av TG »

Till viss (ganska så stor) del håller jag med dig Henning ang. att rösta på sin mikrofråga... Tyvärr så får vissa mikro(?)partier (SD, MP...) lite för mycket att säga till om. De(?) kan ha poänger i vissa av sina uttalanden/ideologier dock så är de, enligt mig, lite för mycket som en travhäst med STORA skygglappar när de inte inser vad deras "förslag på lösning" egentligen bara förskjuter problem och inte löser dem... Med detta menar jag inte att de större partierna har rätt utan att de oftast genom sin storlek attraherar flera olika politiker som har olika åsikter inom sin ideologi, visst så leder detta till att inte så stora förändringar men de blir en liten motvikt åt varandra och dessutom så har "skynda långsamt" ibland sina fördelar. För att något ska efterlevas oavsett om det gäller dumpning av skräp/källsortering/integrationsproblem/fortkörning eller vad det nu månde vara så måste gemene man inse och ffa acceptera varför vi har de lagar och förordningar vi har.
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Allt är relativt. 8-) MP verkar mest mc-vänliga av de som svarat hittills. Iaf ett av språkrören. :roll:
Kan man rösta så? På sitt eget mikrointresse som priofråga? Är inte det att missbruka sin rösträtt?

/H
I EU-valet spelar partipolitiken ingen större roll (var det inte nån här på forumet som skrev det??), även om jag personligen helst inte ser partier som SD representera mig i EU-parlamentet. Min härkomst passar så illa med SD...

Partierna är iaf generellt sett så pass lika i sina EU-program tycker jag. Med den tanken kan man lika gärna snöa in på sin mikrofråga.

Jag förstår vad du menar dock, men kommer man inte fram till nåt annat så får man väl fokusera på det som ligger en närmast om hjärtat. Du röstar ju iaf. Det är väl det viktigaste, eller hur?
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#27 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev: Jag förstår vad du menar dock, men kommer man inte fram till nåt annat så får man väl fokusera på det som ligger en närmast om hjärtat. Du röstar ju iaf. Det är väl det viktigaste, eller hur?
Kanske. Men folk som röstar på ett parti som vill sänka momsen på onlinespel på bekostnad av äldrevården just för att de är onliespelare tycker jag folk som skall förlora sin rösträtt.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tegfors skrev:Till viss (ganska så stor) del håller jag med dig Henning ang. att rösta på sin mikrofråga... Tyvärr så får vissa mikro(?)partier (SD, MP...) lite för mycket att säga till om. De(?) kan ha poänger i vissa av sina uttalanden/ideologier dock så är de, enligt mig, lite för mycket som en travhäst med STORA skygglappar när de inte inser vad deras "förslag på lösning" egentligen bara förskjuter problem och inte löser dem... Med detta menar jag inte att de större partierna har rätt utan att de oftast genom sin storlek attraherar flera olika politiker som har olika åsikter inom sin ideologi, visst så leder detta till att inte så stora förändringar men de blir en liten motvikt åt varandra och dessutom så har "skynda långsamt" ibland sina fördelar. För att något ska efterlevas oavsett om det gäller dumpning av skräp/källsortering/integrationsproblem/fortkörning eller vad det nu månde vara så måste gemene man inse och ffa acceptera varför vi har de lagar och förordningar vi har.
Vad det gäller stora respektive micropartier så gäller det att komma ihåg att alla partier har startat i microformat så för mig personligen är det inte partiernas storlek som avgör vad jag röstar på utan deras frågor, om dom har en nykter och verklighetsnära samhällssyn och om dom har vettiga åsikter.

Sen är också frågan vad man anser att politikerna ska lägga sig i. Ska svenska politiker lägga sig i vem som är hemma med barnen? Ska EU lägga sig i vad jag har för färg på mina gardiner?

Som jag ser det ska politikerna sätta upp ramarna för samhället och göra det möjligt men innanför detta ska de inte lägga sig i medborgarnas liv. Tyvärr är det få politiker som fungerar så utan de flesta verkar bli maktrusiga och vill detaljstyra och bestämma mer och mer.
adrian_vg skrev:I EU-valet spelar partipolitiken ingen större roll (var det inte nån här på forumet som skrev det??), även om jag personligen helst inte ser partier som SD representera mig i EU-parlamentet. Min härkomst passar så illa med SD...
Vad det gäller partier som SD, MP, PP, F! m.fl. så menar jag att det ofta är bättre att själv försöka ta reda på fakta om dom än att alltför mycket lita på medias bild som ofta är politiskt vinklad.

Ett tips är att ringa, snacka, beställa material, besöka hemsidor, titta på videoklipp, kanske besöka ett torgmöte och försöka få ett snack med en företrädare osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#29 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:
Ett tips är att ringa, snacka, beställa material, besöka hemsidor, titta på videoklipp, kanske besöka ett torgmöte och försöka få ett snack med en företrädare osv.

:tummenupp Så rätt så!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Vad det gäller partier som SD, MP, PP, F! m.fl. så menar jag att det ofta är bättre att själv försöka ta reda på fakta om dom än att alltför mycket lita på medias bild som ofta är politiskt vinklad.

I just SD:s fall har jag kollat deras hemsida och forum. De talar sina tydliga språk. Ni kanske har hört om partiledarens svar på frågan om det är ok med moskéer? Han svarade att det är ok, så länge de är röda och har vita knutar... Missnöjespartier som SD är inget för mig. Sverige är en demokrati, så det står SD mfl fritt att säga vad de vill så länge de inte uppenbart säger eller gör nåt olagligt.

SD:s partiledare må vara en hyvens kille, men hans åsikter ger jag inte ett vitten för. Om jag upprör nån här på forumet med den kommentare, tja, que sera-sera.

Och nej, jag är inte muslim. Har inga problem med moskéer heller. :D
===

Skriv svar