adrian_vg skrev:Teamwork?? I Sverige är Jante mer regel än undantag som jag har märkt det, och klimatet människor emellan därför kallt jämfört med Norge, Danmark mfl. Nu generaliserar jag, man jag tror ni förstår vad jag ute efter här.
Jantelagen är från början ingen svensk uppfinning utan har pådyvlats oss av prästerskapet med kristnandet som de gamla folket och vi också hade klarat oss betydligt bättre utan.
Men tanke på hur mycket död och förintelse som de tre monotoistiska religionerna har för med sig så som får både kommunismen och nazismen att verka snäll så brukar jag säga att om Gud finns så måste han vara en jävul. För vilken god och allsmäktig Gud skulle annars tillåta så mycket slakt i sitt namn?
Jag hittade en gång info om Jantelagen som jag har lagt upp Här
Låter lite natur- och nationalromantiskt det där tycker jag. För tusen år sen hade vi i Sverige fortfarande hövdinga- och möjligen feodalstyre. Jag känner inte att det är nåt att eftersträva i dagsläget.

Jag ser inget fel i natur- och nationalromantik så länge det inte bara handlar om flumiga drömmar utan något mer konkret. Vårt intresse bygger ju till viss del på det
blacken skrev:Men vi har faktiskt ett bra och positivt rykte ute i världen, inte minst i USA där vi står högt i kurs på arbetsmarknaden. Militärt ska vi inte ens prata om.
Militärt ja, men vad har vi gjort av det arvet? I samband med VF/R-träffen var vi på F10 Ängelholms flygmuseum och såg bl.a. en film om nedläggningen. Man bygger en helt ny anläggning med hangarer och utrustning för JAS för att knappt två är senare lägga ner alltihop. Men det är ju bara skattebetalarnas pengar så det gör väl inget
Vår troligaste härkomst är ett trestatsförbund för länge sedan. Ser sedan till vikinga tiden när kungen var folkvald och kvinnan hade ett stort inflytande i vardagen, så kan man fundera på vilka som var barbarer eller ej, eller vilka som hade ett "för individen utvecklat" samhälle, vi har en lång tradition av "demokrati" eller snarare något som kan tolkas som en sådan.
Vilket mupparna på övriga europeiska kontinenten ansåg vara "uurk och tvibläää".
Jo precis! Före kristnandet stog ärbarhet, renlighet, kvinnorna mm. högt i kurs. Vad blev det sen? En massa vidskeplighet, kloka kvinnor som kunde läkekonst som hade gått i generationer brändes på bål, renlighet blev en synd med pest och andra sjukdomar som följd osv. och allt bara för att prästjävlarna skulle få makt över folket.
Idag ser vi nästan samma sak från politikerna och den tredje statsmakten som skapar split mellan folk för att själva sitta säkert på sina höga hästar. Smaka t.ex. på ordet
klasskamp. Vad betyder det egentligen? Anställda ska hata mig för att jag äger ett företag.
Där har vi Jantelagen som finns i min länk ovan.
Man ska tänka:
"Han ska fan inte få lyckas eftersom jag inte har lyckats" istället för
"Jag ska kunna lyckas eftersom han har lyckats".
Jantelagen är ett kristet påfund för att hålla folket på mattan, vikingarna kände inte till den. Hade någon sagt till en viking att följa den så vet jag inte om han hade skratta först och slagit yxan i huvudet på dåren sen eller tvärt om