Politik ska man inte prata med folk man vill va vän med...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Kanske. Men folk som röstar på ett parti som vill sänka momsen på onlinespel på bekostnad av äldrevården just för att de är onliespelare tycker jag folk som skall förlora sin rösträtt.

/H
Det fina med en demokrati är att man får vara i princip hur spånig som helst och ändå få komma till tals. Är det inte vackert så säg! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#32 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:.........så det står SD mfl fritt att säga vad de vill så länge de inte uppenbart säger eller gör nåt olagligt.
Det är väl det som är grundstenen?! :wink:
Så länge som du inte bryter mot grundlagsskyddade rättigheter för andra så får/skall du säga din mening! Och för att återkoppla lite till UG o kommentarer ffa på SH... Stå för dina åsikter(göm dig inte bakom en berättarröst o.dyl, sådant håller ffa grova kriminella på med!!!!! OCH låt andra ha sina åsikter.... :D

Jag tycker faktiskt det är bra och intressant att vi här på forumet har en politisk diskussion! Saknar dock inlägg från runt 553 medlemmar eller så :roll: :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Det är väl det som är grundstenen?! :wink:
Så länge som du inte bryter mot grundlagsskyddade rättigheter för andra så får/skall du säga din mening! Och för att återkoppla lite till UG o kommentarer ffa på SH... Stå för dina åsikter(göm dig inte bakom en berättarröst o.dyl, sådant håller ffa grova kriminella på med!!!!! OCH låt andra ha sina åsikter.... :D
Självklart. Som om det funnits tvivel? ;-) Nä, skämt åsido, problemet är mer med kverulanter som till varje pris ska vinna en diskussion alt ska pådyvla sina egna åsikter på andra. Ur det kommer inget gott.

Den enda åsikt jag vill pådyvla folk är att gå och rösta. 8-)

Tegfors skrev: Jag tycker faktiskt det är bra och intressant att vi här på forumet har en politisk diskussion! Saknar dock inlägg från runt 553 medlemmar eller så :roll: :wink:
Risken är dock stor att man kommer att ogilla en person bara för hans/hennes åsikter. Jag skulle se det som ett stort nederlag. SOm jag skrev i en annan tråd, jag gillar de flesta människor, det är deras åsikter jag ibland inte kan med. :P

Annars håller jag med dig. Bra diskussion detta.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:I just SD:s fall har jag kollat deras hemsida och forum. De talar sina tydliga språk. Ni kanske har hört om partiledarens svar på frågan om det är ok med moskéer? Han svarade att det är ok, så länge de är röda och har vita knutar...
Röda moskéer med vita knutar...? :o Njaaaaaaaaaaaaa :roll:
Jag kan villigt hålla med om att deras uttalanden inte alltid verkar ha varit helt genomtänkta. Men å andra sidan är socialmoderaterans, folkkommunisternas, miljökristna och allt vad dom heter uttalanden heller inte alltid genomtänkta. Eller också är dom det och då är frågan om det inte är bättre med ogenomtänkta dumma uttalanden än genomtänkta dumma uttalanden :o :roll:
adrian_vg skrev:
Henning skrev:Kanske. Men folk som röstar på ett parti som vill sänka momsen på onlinespel på bekostnad av äldrevården just för att de är onliespelare tycker jag folk som skall förlora sin rösträtt.
Det fina med en demokrati är att man får vara i princip hur spånig som helst och ändå få komma till tals. Är det inte vackert så säg! :lol:
Jo men det är också problemet "Nothing beats the power of a large number of morons" vilket är en anledning att vårt stackars land ser ut som det gör.
Eller som Churchill sa: "Det enda vi har lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss något av historien".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#35 Inlägg av blacken »

Kanske lite "off topic" men hur ställer ni er till en Skandinavisk union istället för ett EU medlemskap?.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#36 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Kanske lite "off topic" men hur ställer ni er till en Skandinavisk union istället för ett EU medlemskap?.
Ja varför inte? EU har som jag ser det spelat ut sin roll. Det var menat som ett samarbete mellan fria och oberoende nationer men har utvecklats till en överstatlig koloss där nationernas demokratiskt valda parlament ska spela andrafiolen.
Folken väljer förvisso ledamöterna till EU-parlamentet men ministerkommisionen där den verkliga makten ligger är inte folkvald. På samma sätt har folket inte fått betämma något vad det gäller grundlagen som sätts ur spel av Lissabonfördraget. Irland röstade förvisso, men eftersom folket där röstade "fel" så ska folkomröstningen göras om. Eller som Henry Ford sa om T-Forden: "Du får välja vilken färg du vill sålänge den är svart".

Om EU inte kan låta bli att lägga sig i ländernas inre angelägenheter så kan dom dra något gammalt över sig. Det är lätt att lämna EU, det är bara att strunta i de överstatliga lagarna och sluta att betala 30 mdr kr/år.
Å andra sidan, om Sverige ställde lite krav så skulle nog EU falla till föga eftersom EU behöver Sverige mer än Sverige behöver EU.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Kanske lite "off topic" men hur ställer ni er till en Skandinavisk union istället för ett EU medlemskap?.
Vad skulle vara bättre med en nordisk union, istf EU?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#38 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Allt. Vi har en gemensam kultur, vi har hängt ihop länge, vi är smartare än dom på kontinenten. och vi skulle inte bli ett överstatligt samhälle som EU strävar efter. Våran demokrati skulle överleva, vårat statsätt seder och bruk samt nationell identitet skulle inte bli utplånad.

Våran ekonomi och industri skulle må bättre, vi skulle få mera stålar över i statskassan i och med att vi inte skulle behöva betala ohemula summor till den "klubben" i avgifter varje år. Vårat land skulle fortfarande vara vårat land, vi skulle bestämma hur vi vill ha det, inte en massa skitmuppar i ett odemokratisk halvhemligt departement någonstans i Bryssel. osv,osv,. Listan kan göras lång "pro eget bestämmande i eget hus".. ,

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Allt. Vi har en gemensam kultur, vi har hängt ihop länge, vi är smartare än dom på kontinenten. och vi skulle inte bli ett överstatligt samhälle som EU strävar efter. Våran demokrati skulle överleva, vårat statsätt seder och bruk samt nationell identitet skulle inte bli utplånad.

Våran ekonomi och industri skulle må bättre, vi skulle få mera stålar över i statskassan i och med att vi inte skulle behöva betala ohemula summor till den "klubben" i avgifter varje år. Vårat land skulle fortfarande vara vårat land, vi skulle bestämma hur vi vill ha det, inte en massa skitmuppar i ett odemokratisk halvhemligt departement någonstans i Bryssel. osv,osv,. Listan kan göras lång "pro eget bestämmande i eget hus".. ,
Jag känner inte att jag har speciellt mycket gemensamt med norrmännen, danskarna eller finländarna varken map kultur eller något annat, förutom att vi alla bor i Skandinavien. Tänkte du på något speciellt, eller kan du exemplifiera för min skull?

Hur menar du statssätt förresten? I stort sett alla länder i Europa har direkta, fria, hemliga och demokratiska val. Vad skulle du vilja ha ist?

[Cynikerläge på] Vad gäller nationell identitet är vi väl alla pseudoamerikaner redan, tycker du inte? ;-) [Cynikerläge av]

Ang överstatligt samhälle blir det nog det ändå, vare sig vi vill eller inte.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#40 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev: Vad skulle vara bättre med en nordisk union, istf EU?

Jag känner inte att jag har speciellt mycket gemensamt med norrmännen, danskarna eller finländarna varken map kultur eller något annat, förutom att vi alla bor i Skandinavien. Tänkte du på något speciellt, eller kan du exemplifiera för min skull?

Hur menar du statssätt förresten? I stort sett alla länder i Europa har direkta, fria, hemliga och demokratiska val. Vad skulle du vilja ha ist?

[Cynikerläge på] Vad gäller nationell identitet är vi väl alla pseudoamerikaner redan, tycker du inte? ;-) [Cynikerläge av]

Oavsett man kan känna så har vi mer gemensamt med dom övriga Nordiska länderna kulturellt, genetiskt och historiskt än övriga Europa typ 100 %. Vi har ett bättre statskick än EU (I Norden så "uppfanns teamworket", vi har ett helt annat sätt att se på saker och ting än övriga Europa fast på senare tid så har vi blivit väldigt influerade av "kulturen" därifrån med en klart sämre moral.

Man kan och får säga vad man vill men faktum kvarstår att vi är inte lika för "fem öre" med folket ifrån EU mentalt sett. Gör lite djupstudier i våran gamla historia både den Svenska och dom övriga nordiska länderna, Men det är en svår debatt att föra med ett tangentbord speciellt när man bara har två pekfingrar och den högra värker.

Nu så ska man inte tro att man vill föra en totalt isonalistisk politik utan tror på att vi i Skandinavinen skulle få det bättre med ett frihandelsavtal med EU och en gemensam union med varandra som är baserad på våra traditioner och värderingar som vi har utvecklar här under tusentals år. Inte bli pådyvlade en massa skit ifrån EU.

Ps vi har påverkat USA mer än vad dom har påverkat oss..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev: Allt. Vi har en gemensam kultur, vi har hängt ihop länge, vi är smartare än dom på kontinenten. och vi skulle inte bli ett överstatligt samhälle som EU strävar efter. Våran demokrati skulle överleva, vårat statsätt seder och bruk samt nationell identitet skulle inte bli utplånad.

Nu så ska man inte tro att man vill föra en totalt isonalistisk politik utan tror på att vi i Skandinavinen skulle få det bättre med ett frihandelsavtal med EU och en gemensam union med varandra som är baserad på våra traditioner och värderingar som vi har utvecklar här under tusentals år. Inte bli pådyvlade en massa skit ifrån EU.

Ps vi har påverkat USA mer än vad dom har påverkat oss..
Det finns en intressant aspekt i det du säger när man tänker på valutaunionen EMU/Euro.

Rent generellt har jag inget emot Euron, eller som jag frågade några politiker inför folkomröstningen, "kan man få Euron men slippa EMU?" och fick en "fågelholk" till svar :lol:
Emu är föresten en fågel som inte kan flyga och värper gröna ägg, det är väl därför EU inte lyfter och politikerna spyr galla över alla som tycker "fel". Där fick jag till det :wink:

Vad det gäller en Skandinavisk eller Nordisk union så kan det påpekas att vår Krona är ett resultat av en tidigare Skandinavisk valutaunion. Sveriges ursprungsvaluta hette Daler, senare Riksdaler - gissa var ordet "Dollar" kommer ifrån?

Vad gäller pseudoamerikanskhet så finns det både för- och nackdelar med det. Kulturlösheten eller den ghetto/subkultur som vi har fått därifrån är väl inte direkt något att eftersträva, men jag skulle gärna se en influering av den amerikanska stenhårda konstitutionen här där t.ex. yttrande- och åsiktsfriheten är okränkbar inskriven i grundlagen.

Ett exempel på svenskt/europeiskt hyckleri och inkonsekvens.
Det finns inga hinder för den som vill springa på stan iförd tröjor med bilder på Che Guevara, Lenin, Stalin, Mao, röda stjärnor, hammaren och skäran, jihad-symboler eller liknande. Men gå ut med en tröja med Hitler eller ett hakkors så lär du inte komma långt.

Nu har inte jag någon strävan efter att springa runt med en Hitlertröja (jag har faktiskt sett att såna finns att köpa i Tallinn) men lite konsekvens skulle vara trevligt, antingen alla massmördare eller ingen. Det är inte mer ok att mörda folk för att dom har "fel" åsikter än för att dom har "fel" religion, men vissa tycks anse det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#42 Inlägg av blacken »

men jag skulle gärna se en influering av den amerikanska stenhårda konstitutionen här där t.ex. yttrande- och åsiktsfriheten är okränkbar inskriven i grundlagen.
..

Ja den skulle vi behöva här. En kuriositet med den, kolla hur många av namnunderskrifterna på den, som har "Svenskklingande namn". Det var många Svenskar,norrmän, Danskar och finnar med i "början" av den nationen som påverkade mycket i grundläggandet av USA.

Annars så kan man bara säga om EU i sin nuvarande form och verkan, att det suger dragkula, Polsk dragkula.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Oavsett man kan känna så har vi mer gemensamt med dom övriga Nordiska länderna kulturellt, genetiskt och historiskt än övriga Europa typ 100 %. Vi har ett bättre statskick än EU (I Norden så "uppfanns teamworket", vi har ett helt annat sätt att se på saker och ting än övriga Europa fast på senare tid så har vi blivit väldigt influerade av "kulturen" därifrån med en klart sämre moral.
Teamwork?? I Sverige är Jante mer regel än undantag som jag har märkt det, och klimatet människor emellan därför kallt jämfört med Norge, Danmark mfl. Nu generaliserar jag, man jag tror ni förstår vad jag ute efter här.
blacken skrev:Nu så ska man inte tro att man vill föra en totalt isonalistisk politik utan tror på att vi i Skandinavinen skulle få det bättre med ett frihandelsavtal med EU och en gemensam union med varandra som är baserad på våra traditioner och värderingar som vi har utvecklar här under tusentals år. Inte bli pådyvlade en massa skit ifrån EU.
Låter lite natur- och nationalromantiskt det där tycker jag. För tusen år sen hade vi i Sverige fortfarande hövdinga- och möjligen feodalstyre. Jag känner inte att det är nåt att eftersträva i dagsläget. :wink:

Man kan tycka vad man vill om EU, men på det stora hela tycker jag det är ok. I vardagslivet tycker i varje fall jag, inte att EU ställer sig ivägen för mig på nåt sätt.
Senast redigerad av adrian_vg den ons aug 12, 2009 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#44 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Oavsett man kan känna så har vi mer gemensamt med dom övriga Nordiska länderna kulturellt, genetiskt och historiskt än övriga Europa typ 100 %. Vi har ett bättre statskick än EU (I Norden så "uppfanns teamworket", vi har ett helt annat sätt att se på saker och ting än övriga Europa fast på senare tid så har vi blivit väldigt influerade av "kulturen" därifrån med en klart sämre moral.
Teamwork?? I Sverige är Jante mer regel än undantag som jag har märkt det, och klimatet människor emellan däför kallt jämfört med Norge, Danmark mfl. Nu generaliserar jag, man jag tror ni förstår vad jag ute efter här.
blacken skrev:Nu så ska man inte tro att man vill föra en totalt isonalistisk politik utan tror på att vi i Skandinavinen skulle få det bättre med ett frihandelsavtal med EU och en gemensam union med varandra som är baserad på våra traditioner och värderingar som vi har utvecklar här under tusentals år. Inte bli pådyvlade en massa skit ifrån EU.
Låter lite natur- och nationalromantiskt det där tycker jag. För tusen år sen hade vi i Sverige fortfarande hövdinga- och möjligen feodalstyre. Jag känner inte att det är nåt att eftersträva i dagsläget. :wink:

Man kan tycka vad man vill om EU, men på det stora hela tycker jag det är ok. I vardagslivet tycker i varje fall jag, inte att EU ställer sig ivägen för mig på nåt sätt.
Jag vet att det jag skriver kan verka lite "nationalromantiskt" men det är eoner ifrån det jag vill belysa. Något som vi Skandinaver är världsberömda för är våran organisiations förmåga som är ett nationellt särdrag utan tvekan, även våran redlighet, våran arbetskompetens/kapacitet. Det finns dom som förlöjligar oss Skandinaver, även inom dom egna "leden" så har det kommenterats över hur värdelösa vi är och våran totala avsaknad av nationell identitet eller särdrag.

Men vi har faktiskt ett bra och positivt rykte ute i världen, inte minst i USA där vi står högt i kurs på arbetsmarknaden. Militärt ska vi inte ens prata om.

Vår troligaste härkomst är ett trestatsförbund för länge sedan. Ser sedan till vikinga tiden när kungen var folkvald och kvinnan hade ett stort inflytande i vardagen, så kan man fundera på vilka som var barbarer eller ej, eller vilka som hade ett "för individen utvecklat" samhälle, vi har en lång tradition av "demokrati" eller snarare något som kan tolkas som en sådan.
Vilket mupparna på övriga europeiska kontinenten ansåg vara "uurk och tvibläää".

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#45 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Teamwork?? I Sverige är Jante mer regel än undantag som jag har märkt det, och klimatet människor emellan därför kallt jämfört med Norge, Danmark mfl. Nu generaliserar jag, man jag tror ni förstår vad jag ute efter här.
Jantelagen är från början ingen svensk uppfinning utan har pådyvlats oss av prästerskapet med kristnandet som de gamla folket och vi också hade klarat oss betydligt bättre utan.
Men tanke på hur mycket död och förintelse som de tre monotoistiska religionerna har för med sig så som får både kommunismen och nazismen att verka snäll så brukar jag säga att om Gud finns så måste han vara en jävul. För vilken god och allsmäktig Gud skulle annars tillåta så mycket slakt i sitt namn?

Jag hittade en gång info om Jantelagen som jag har lagt upp Här
Jag ser inget fel i natur- och nationalromantik så länge det inte bara handlar om flumiga drömmar utan något mer konkret. Vårt intresse bygger ju till viss del på det :)
blacken skrev:Men vi har faktiskt ett bra och positivt rykte ute i världen, inte minst i USA där vi står högt i kurs på arbetsmarknaden. Militärt ska vi inte ens prata om.
Militärt ja, men vad har vi gjort av det arvet? I samband med VF/R-träffen var vi på F10 Ängelholms flygmuseum och såg bl.a. en film om nedläggningen. Man bygger en helt ny anläggning med hangarer och utrustning för JAS för att knappt två är senare lägga ner alltihop. Men det är ju bara skattebetalarnas pengar så det gör väl inget :roll: :x
Vår troligaste härkomst är ett trestatsförbund för länge sedan. Ser sedan till vikinga tiden när kungen var folkvald och kvinnan hade ett stort inflytande i vardagen, så kan man fundera på vilka som var barbarer eller ej, eller vilka som hade ett "för individen utvecklat" samhälle, vi har en lång tradition av "demokrati" eller snarare något som kan tolkas som en sådan.
Vilket mupparna på övriga europeiska kontinenten ansåg vara "uurk och tvibläää".
Jo precis! Före kristnandet stog ärbarhet, renlighet, kvinnorna mm. högt i kurs. Vad blev det sen? En massa vidskeplighet, kloka kvinnor som kunde läkekonst som hade gått i generationer brändes på bål, renlighet blev en synd med pest och andra sjukdomar som följd osv. och allt bara för att prästjävlarna skulle få makt över folket.

Idag ser vi nästan samma sak från politikerna och den tredje statsmakten som skapar split mellan folk för att själva sitta säkert på sina höga hästar. Smaka t.ex. på ordet klasskamp. Vad betyder det egentligen? Anställda ska hata mig för att jag äger ett företag.

Där har vi Jantelagen som finns i min länk ovan.
Man ska tänka: "Han ska fan inte få lyckas eftersom jag inte har lyckats" istället för "Jag ska kunna lyckas eftersom han har lyckats".
Jantelagen är ett kristet påfund för att hålla folket på mattan, vikingarna kände inte till den. Hade någon sagt till en viking att följa den så vet jag inte om han hade skratta först och slagit yxan i huvudet på dåren sen eller tvärt om :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar