Servicedags

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#1 Inlägg av apex »

Jaha, servicedags!! Plockade av kåporna, det var ju lite plock innan man hittat alla skruvar. Tyckte bilden i instruktionsboken var lite oklar. :roll:

Bild

Åsså hällde jag i lite BILTEMA-olja. Gjorde en tratt av lite SHELL-reklam. :wink:

Bild

Bild
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Öhh huh :? :o
Öppnar oljepluggen med skruvmejsel och häller i den billigaste skitoljan i en hoj för 100,000 :?

Jag utgår ifrån och hoppas du skämtar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Inte dissa. Konstruktiv kritik.
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Vissa på Sporthoj tycker ju Biltemaoljan är bra...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Vissa på Sporthoj tycker ju Biltemaoljan är bra...
Jojo, det finns dom som också säger att hojen går bättre om man kör in den på 10,000 varv.

Det är iofs sant, den går bättre tidigare men kommer gå sämre tidigare också.

Sen finns det dom som kör hojar utan olja eftersom olja genererar ett motstånd i motorn och kan dra av någon tiondel på strippen. Och det som är rätt på strippen måste ju vara rätt på gatan också... :P :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Undrade var mitt inlägg tog vägen. :D

Seriöst, det är mkt religion i det här med motorer. Många som är med och tycker men få som vet ngt.

Sanningen är att handlarna bränner mest reklam på att sälja det som är enkelt att lura på folk.

:arrow: Att byta till V-Power-bensin med Ferrari-utvecklad teknologi är ju en enkel mod. (men den soppan har samma värmevärde som vanlig 95)

:arrow: Att byta till K/N-filter gör man ju på 20 minuter (men original luftburk innehåller ett bättre filter, utvecklat i strömningslab)

:arrow: Om man kan slå i folk att BP-oljan är sååå fantastisk så kan man ta 3-dubbla priset (men om BILTEMA-oljan följer angivna standarder och normer, samt är tillverkad av Statoil, vad är faran?)

Så tråden gjordes för att provocera lite. Ni kan vara övertygade om att många hyllade produkter faktiskt är "snake oil"
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:Sanningen är att handlarna bränner mest reklam på att sälja det som är enkelt att lura på folk.

:arrow: Att byta till V-Power-bensin med Ferrari-utvecklad teknologi är ju en enkel mod. (men den soppan har samma värmevärde som vanlig 95)

:arrow: Att byta till K/N-filter gör man ju på 20 minuter (men original luftburk innehåller ett bättre filter, utvecklat i strömningslab)

:arrow: Om man kan slå i folk att BP-oljan är sååå fantastisk så kan man ta 3-dubbla priset (men om BILTEMA-oljan följer angivna standarder och normer, samt är tillverkad av Statoil, vad är faran?)

Så tråden gjordes för att provocera lite. Ni kan vara övertygade om att många hyllade produkter faktiskt är "snake oil"
Ok jag fattade nästan provokationen och jag håller med om vad du säger om reklam. Faktum är att jag jobbar med marknadsföring så jag vet hur det ser ut, ca. 80% av en varas pris är reklam och distribution vilket jag arbetar med att kapa för vanliga konsumenter (då fick jag det sagt också :wink: )
Men dina punkter är sanningar med modifikation.

:arrow: Shell V-Power (utvecklad med Ferrari = försök till säljargument) är 99 oktan och därmed en oktan högre en vanlig 98. Det innebär att den innehåller mer energi men brinner långsammare. Utöver det innehåller den en större del actrylat vilket ger en renare förbränning och mindre rester. Men att den skulle vara så "outstanding" som reklamen säger är lika mycket "bull" som att man alltid måste ha de senaste programmen till datorn :wink:

:arrow: Originalfiltret filtrerar förvisso bättre än K&N, är utvecklat av fabriken till respektive hoj och fungerar bevisligen... så länge man kör original. Vill man få ut mer pulver så måste man ge motorn mer andning, mer luft och mer soppa vilket inte behöver betyda att den blir törstigare, bara effektivare. Fabriken har en mängd krav på sig om avgasrening, buller mm. Sånt kan trimmare skita i vilket man kan se på att många trimgrejer har märkning "competition only".

:arrow: Biltema oljan tillverkas på samma fabrik som Statoil oljan, så långt är det sant. Men frågan är om det är samma specar? Troligen inte. För att ta ett exempel: De svindyra stereogrejerna från Bang & Olufsen innehåller komponenter från Phillips som i sin tur tillverkas på någon OEM fabrik i Kina. Samma fabrik som tillverkar superkvalitetsprodukter kan också tillverkar det billigaste skräpet som går sönder efter en vecka. Det handlar bara om vad fabriken får för specar och vad beställaren betalar.
- Statoils spec: - "Tillverka en bra olja".
- Biltemas spec: - "Tillverka en billig olja".

Båda oljorna kan förvisso ha hög API klassning, men hur länge? Statoil 800 mil, Biltema 80 mil :?:

Det finns ofta anledningar till att produkter kostar olika även om dyrast inte alltid behöver vara bäst.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#8 Inlägg av Swedan »

Nu börjar det likna något :D
Fler som kommit på att biltema beställer ett (billigt) recept.
Se upp med långa bytesintervaller.
Ang. inkörning av motorer så ligger inte problemet i varvtalet.
Utan i hur man belastar den de förste timmarna.
Jag rekommenderar alltid medelvarv och inga sk. stötbelastningar.
Oljan vid inkörning skall vara en mineralbaserad olja.
De motorer som körs i bänk innan lev. får smaka pisk efter lite varmkörning.... :roll:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

1. På en turbomotor kanske det kan ge nåt, men då ska man väl hellre ha 110 oktan. Högt oktantal tänder sämre, inte lika eldfängt.

2. Köpte K/N när jag var 18 år men insåg redan då att det var leksaker.

From "How to modify your Mini" by David Vizard (1977)

"Many so-called performance air filters on the market are merely convenience devices which do nothing to help your horsepower. In fact, very often they do the reverse. Apart from this, their ability to filter is very much in question. If you are doing auto-crossing or off-road racing of any kind, then the last thing you want to do is ruin your engine because of lack of good filter element. From the point of view of filter efficiency, as well as an
ability to flow air, there is very little to beat one of those large paper-element filters. Wire-mesh filters and sponge filters rarely approach the efficiency of paper-element filter. If you are running with SU carbs, the best filter setup is probably something like the standard one. "

Ska man trimma så ska man åtgärda de trånga sektionerna. Ventilslipning i flera vinklar, portning etc, etc......luftfilter och ljuddämpare är enkelt att byta, men det finns inget som säger att det är där som trimpotentialen finns. :lol:

3. Vi får se, jag testar. Pajar den så köper jag en ny. :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:3. Vi får se, jag testar. Pajar den så köper jag en ny. :D
Paja lär den nog inte göra, däremot kan det ge förkortad livslängd.

Att köra på olja med taskiga smörj-, renings-, kylningsegenskaper kan vara nästan lika illa som dårarna som står och fyllevarvar sina hojar på träffarna. Det är som att hårdköra hojen 3-4-5000 mil.
Swedan skrev:Oljan vid inkörning skall vara en mineralbaserad olja.
Jag har inte kört på annat än mineral på alla år. Men det är den bästa jävla mineraloljan som går att få Quaker State/Pennzoil 20W-50 Performance som är minst lika bra som de bästa syntetoljorna. Sen gör det inte saken sämre att jag köper den till väldigt bra pris :D

Jag hoppas bara inte det här blir alltför mycket en "oljetråd", för såna har en tendens att bli oändliga :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#11 Inlägg av tedman »

Tänker inte ge mig in i någon argumentation om olja utan bara ge apex lite stöd.
Jag kör också på Biltemaoljan och har inte haft några problem och angående livslängden har jag svårt att tro att en klassad olja bara håller 80 mil. Ni känner säkert till Dr Bikes oljetrådar i mek hörnan på sporthoj.com som rekommenderas att läsa. Pratade också med doktorn i helgens Nyköpingskörning och känner mig helt lugn.

Pratar vi andra produkter som B&O så vet jag att där handlar det om design och status och väldigt lite om innandöme :D

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#12 Inlägg av Swedan »

Jodå håller med dig, mer är 80mil klarar den:o
Men inte 1200 mil i en motor med mycket transmissioner i och jämfört med de bästa oljorna, det kan jag skriva under på:wink:
Nu låter det väl som om jag skulle vara oljegurun nummer ett, men sorry det är jag inte. Men erfaren är jag:lol:
Det finns så många som just vill spinna på detta med oljor och div. (parfymer) till fordon så man vill spy åt dem:P Många av dessa gör kanske ett a två oljebyten mm om året och tror sig känna kvalitet, viscositet mm på fingrarna.
Det är bättre att dom som jobbar mycket eller har yrkeserfarenhet av denna sak uttalar sig i denna fråga annars är det en tråd som ballar ur fullständigt till slut:(
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag ska be min garagepolare som skriver på SH att skriva ett inlägg som jag/vi lägga in här. Han har nämnt "Dr. Bike" men jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Han har även kört på Biltema olja med inte alltför lysande resultat.

Ett tips innan han hinner skriva.
Några frågor att tänka på nästa gång du byter olja:
* Rinner den ut som vatten eller som olja?
* Vad har den för färg, ljusbrun, mörkbrun eller svart?
* Hur känns den, hal, smetig och kladdig som ny olja eller lite sträv?
* Är det lätt eller svårt att torka av och göra ren oljepluggen?
* Hur känns den oljan som ligger på ytor, bara oljig eller mer som gelé?
* Töm filtret. Ligger det kvar olja i det? Vad har den för konsistens?

Bara en kommentar till på Biltema oljan. Jag har en 80-talshoj som har gått 10,000 mil. Jag skulle aldrig i h-vete hälla Biltema olja i min motor. Den har gått på QS eller Pennzoil sen den startades första gången och det stog "000000" på mätaren. Ok jag har haft problem med kammarna, men originalarna höll över 8000 mil trots underdimensionerat toppsmöjningssystem (fixat numera) och hade troligen hållt längre även om dom började få pitting. Men jag ville fixa till den och samtidigt porta topparna och trimma lite. Det är efter det jag har haft problem p.g.a. otur. Spräckt topp i transporten och materialfel i Webcam:arna.

Nu sitter det nya Megacycle kammar + vippor i. Det som skulle kunna äventyra det hela nu är om jag har råkat förorena en toppackning i processen. Men det kommer jag få reda på så fort jag startar. Är allt tätt så ska den nog kunna gå 10,000 mil till innan det är dags för mer motorjobb.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#14 Inlägg av apex »

Nej, här är det mkt tro o tyckande.... :lol:


Björn Carapi körde sin 750 hk Pantera i 350 blås 2003 med BILTEMA-olja.

http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11007

Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.

Oljans renhet är dock den viktigaste parametern, så helst borde man byta filter lite oftare.

Hur oljan känns ..... det viktiga är hur oljan beter sig i arbetstemperatur.

Det finns t o m en kille på mitt förra jobb, som vägrarr att byta ut oljan, tillsatserna bryts ner, men inte oljan, menar han. Till slut har han en ren olja.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#15 Inlägg av tedman »

apex skrev: Som jag har förstått det så är det multigradetillsatserna som slits med tiden.
Utdrag ur en mailväxling med Dr. Bike:

"Oljor däremot håller laboratorietestade och vetenskapligt utformade kvalitetsnormer. Detta kontrolleras dessutom av opartiska organ.

Skillnader finns. (tedman: mellan olika syntetoljor)
ja.
Men i princip bara i additivpaketen.
Oljorna är relativt lika nämligen.
Och: det är vissa additiv som slits ja.
MEN! såna undviks i rena mc-oljor.
I klartext: Polymererna som är VI improvers.

MEN2: additiverna slits så långsamt att INGEN normal mc-åkare ens tullar på gränsen för en oljas livslängd!
Herregud de flesta byter ju olja var 500:e mil!
Helt sjukt egentligen och helt onödigt."

Lite mer info, men egentligen är det bättre att läsa oljetrådarna på SH, där står det mesta om det vi diskuterar. :D

Skriv svar