VFR eller CBR1000F?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
VFR eller CBR1000F?
Efter provkörning av vfr för någon vecka sedan blev jag grymt sugen på V4:a.
Sitter o letar efter en 90 talare med enkelsving för runt 15000kr.
Går ju även o hitta en cbr 1000 för dom pengarna.
Vad har ni för åsikt om smartaste valet?
För o nackdelar med vfr?
Sitter o letar efter en 90 talare med enkelsving för runt 15000kr.
Går ju även o hitta en cbr 1000 för dom pengarna.
Vad har ni för åsikt om smartaste valet?
För o nackdelar med vfr?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
"Ska jag köpa en BMW 530 eller en Ferrari Testarossa", eller "hur långt är ett snöre?".
Vad ska du ha hojen till då?
Åka långt, åka bana, pendla, nöjesåka? Allt det nämnda? Eller bara något enstaka?
Om du kan svara ja på allt ovan, ska du nog kolla på en VFR i första hand tycker jag. CBR-R är en fortfarande en supersporthoj som har betydligt mer motor än vad VFR750/800 någonsin kommer att ha utan kompressorkit(!).
Gillar du hästkrafter mer, har klippkort på storbanorna, och gillar att posera vid korvkiosken är en CBR-R med Repsol eller HRC-kåpor det du ska ha.
VFR och CBR-R är ganska olika djur.
Därmed inte sagt att VFR är tråkig på något sätt, möjligen präktig. Viffermotorn är så lugn att du kan bli lurad på farten - håll koll på hastighetsmätaren!
CBR-R har en radfyra, vi har alla sett dem och gäspat lite så där nonchalant. En V4 däremot är lite speciell, särskilt om du monterar på ett lite öppnare slipon.
Det som sagts tidigare om VFR är att den inte är bäst på nånting, därför är den bra på allt. Är man lite elak skulle man kunna påstå att den är lika praktisk som säg en Volvo V70.
Om det hjälper dig något, så använder jag min VFR till jobbpendling, kortare nöjesåkningar och bankörning på korta banor samt en del grusåkning. Funkar bra för allt!
Edit: Det som ev talar emot CBR-R är försäkringspremien. F-bolagen ser rött när de ser mer än ett R i modellbeteckningen...
Vad ska du ha hojen till då?
Åka långt, åka bana, pendla, nöjesåka? Allt det nämnda? Eller bara något enstaka?
Om du kan svara ja på allt ovan, ska du nog kolla på en VFR i första hand tycker jag. CBR-R är en fortfarande en supersporthoj som har betydligt mer motor än vad VFR750/800 någonsin kommer att ha utan kompressorkit(!).
Gillar du hästkrafter mer, har klippkort på storbanorna, och gillar att posera vid korvkiosken är en CBR-R med Repsol eller HRC-kåpor det du ska ha.
VFR och CBR-R är ganska olika djur.
Därmed inte sagt att VFR är tråkig på något sätt, möjligen präktig. Viffermotorn är så lugn att du kan bli lurad på farten - håll koll på hastighetsmätaren!
CBR-R har en radfyra, vi har alla sett dem och gäspat lite så där nonchalant. En V4 däremot är lite speciell, särskilt om du monterar på ett lite öppnare slipon.
Det som sagts tidigare om VFR är att den inte är bäst på nånting, därför är den bra på allt. Är man lite elak skulle man kunna påstå att den är lika praktisk som säg en Volvo V70.
Om det hjälper dig något, så använder jag min VFR till jobbpendling, kortare nöjesåkningar och bankörning på korta banor samt en del grusåkning. Funkar bra för allt!
Edit: Det som ev talar emot CBR-R är försäkringspremien. F-bolagen ser rött när de ser mer än ett R i modellbeteckningen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR eller CBR1000F?
CBR1000 90-talare är inte lika mycket sport som senare årsmodeller, mer åt touringhållet tycker jag. Man kan klart jämföra den med VFR men CBR är en större hoj på alla sätt och vis.
Fördelen med en VFR är ju smidigheten, den är lite mindre och lättare att hantera. CBR däremot är säkert bättre på långfärd och snabb motorvägsfart.
Så vad vill du ha för egenskaper på hojen?
Fördelen med en VFR är ju smidigheten, den är lite mindre och lättare att hantera. CBR däremot är säkert bättre på långfärd och snabb motorvägsfart.
Så vad vill du ha för egenskaper på hojen?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Vänta lite nu, är cbr1000 den där helt inklädda modellen, det och inte de äldre fireblade som det syftas på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Eftersom det här är ett VFR-forum tycker jag förstås att en VFR är det bästa valet för allroundkörning.
Fast det blir nog svårt att hitta en fräsch RC36 för 15 lapp, medan en CBR verkar gå att få loss för kaffepengar (varför är inte så svårt att förstå... ).
Fast det blir nog svårt att hitta en fräsch RC36 för 15 lapp, medan en CBR verkar gå att få loss för kaffepengar (varför är inte så svårt att förstå... ).
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Just precis, fel av mig. Såg cbr och tänkte Fireblade...Conseal skrev:https://www.google.se/search?q=cbr1000f ... B600%3B399
VFR är nog det bättre valet, men som Tersan skriver, svårt att hitta en enkelsvingad viffer för de pengarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: VFR eller CBR1000F?
Kul forum med många bra idéer
Ja det var den stora klumpiga cbr:en jag menade.
Vad jag ska ha den till: Någon tur när tid finnes hemma till Norge på tur och givet kommer den hamna på grus:).
Kort historia om tidigare hojar kan förklara den spretiga hojönskan.
Kört mycket grusväg på allt från africa twin till ktm 950 Adventure, 690 enduro mm
Sista två åren har det blivit Yamaha 660 tenere, bmw 650 Dakar, BMW r 1100s, Triumph speed triple, ktm exc 450, och den senaste var en Triumph Scrambler:) saknar den..
Har just nu bara en scherco 290 trial o vill ha en RIKTIG hoj för när suget kommer.
En röd vfr med vita fälgar är ju bara så grymt läcker:)
Ja det var den stora klumpiga cbr:en jag menade.
Vad jag ska ha den till: Någon tur när tid finnes hemma till Norge på tur och givet kommer den hamna på grus:).
Kort historia om tidigare hojar kan förklara den spretiga hojönskan.
Kört mycket grusväg på allt från africa twin till ktm 950 Adventure, 690 enduro mm
Sista två åren har det blivit Yamaha 660 tenere, bmw 650 Dakar, BMW r 1100s, Triumph speed triple, ktm exc 450, och den senaste var en Triumph Scrambler:) saknar den..
Har just nu bara en scherco 290 trial o vill ha en RIKTIG hoj för när suget kommer.
En röd vfr med vita fälgar är ju bara så grymt läcker:)
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Funkar en cbr-f på grus? Den är ju både tung och lång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: VFR eller CBR1000F?
BMW r1100s:en funkade bra bra på gruset o den är både lång o tung:)
Ville nog mest ha en knuff i ryggen för att som ni säger så är nog vfr:en helt klart det roligare alternativet:).
Ville nog mest ha en knuff i ryggen för att som ni säger så är nog vfr:en helt klart det roligare alternativet:).
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Vad väntar du på? Ut och jaga viffer!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: VFR eller CBR1000F?
Ok jag finns på blocket ett tag nu då:)
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: VFR eller CBR1000F?
Fin hoj:). Tror du han släpper den för 15 som forumpris?:)
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR eller CBR1000F?
Knappast. Men du kan ju fråga.
Kan du sälja av nån extra hoj ur garaget som bara står, som delfinansiering?
Kan du sälja av nån extra hoj ur garaget som bara står, som delfinansiering?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!