mwiborn skrev:Då de som har MC verkstan här i stan är ruskigt duktiga, så kommer jag fortsätta serva där. Helt klart värt de pengarna för att få det ordentligt. Att kopplingsvätskan var som den var beror förmodligen på "hemmaservice" av någon tidigare ägare...
Dominator känner jag inte igen som märke.
Ta lite fler bilder och lägg upp i Slipon-tråden!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
mwiborn skrev:KNIX över för idag. Hojen gick riktigt bra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Se nu till att komma iväg till ett par Knix till i år, bara för att det är kul. Sedan nästa år så bokar du steg 1-4 på Sporthojskurs eller BKK på stor bana.
Så var hojen hemma igen från "vårservice" vilket innefattade:
* Byte av drivpaket.
* Byte av luftfilter till K&N-filter.
* Montering av DynoJet Jet Kit-nålar.
* Luftning av frambromsar.
Jag är väldigt spänd på hur hojen uppför sig med de nya nålarna. Tyvärr var det kallt när jag åkte hem så det blev att ta det det lilla lugna.
mwiborn skrev:Så var hojen hemma igen från "vårservice" vilket innefattade:
* Byte av drivpaket.
* Byte av luftfilter till K&N-filter.
* Montering av DynoJet Jet Kit-nålar.
* Luftning av frambromsar.
Jag är väldigt spänd på hur hojen uppför sig med de nya nålarna. Tyvärr var det kallt när jag åkte hem så det blev att ta det det lilla lugna.
K&N filtret var ju stålarna i sjön. Bäst är original. Liasom mera luftvolym/flöde i samma storlek på filter, sämre rening av den, thats it..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:K&N filtret var ju stålarna i sjön. Bäst är original. Liasom mera luftvolym/flöde i samma storlek på filter, sämre rening av den, thats it..
Det finns ju delade åsikter om det där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:K&N filtret var ju stålarna i sjön. Bäst är original. Liasom mera luftvolym/flöde i samma storlek på filter, sämre rening av den, thats it..
Det finns ju delade åsikter om det där.
I det här fallet är jag faktiskt benägen att för en gångs skull hålla med Adrian
K&N har bättre flöde men kanske lite sämre rening. Å andra sidan om det råkar komma in lite damm så är inte det hela världen. Det är värre för dom som kör med trattar där det kan komma in både stora stenar, fåglar och små hundar även om det skulle vara rätt intressant när det börjar lukta bränd pudel ur avgasröret
Själv kör jag inte med K&N av den enkla anledningen att det inte finns nåt till min hoj (finns iofs en ombyggnadssats). Original är skumgummi, så vad gör man? En bit högtalarfrontskum funkar alldeles utmärkt och ger betydligt bättre flöde än originalet som dessutom löser upp sig med tiden, vilket inte högtalarfiltret gör.
Ett originalfilter ger spisen tillräckligt med luft för att fungera 100% utan att släppa igenom mera skit än vad ett eftermarknads dito gör med sitt ökande luftgenomsläpp, så att slänga ut en massa stålar på något som dels inte piggar upp hojen, och ger mera skador, är det så lyckat igentligen? Det finns flera tester som bevisar att original ger likvärdigt eller mer effekt än ett eftermarknadsdito. Ska finnas här någonstans på forumet. Mer luft mer skit= snabbare och mera motorskador ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Som sagt, förutom K&N filtret monterades även andra nålar i förgasarna. För att köra med dessa nålar rekommenderades även filter med bättre flöde.
Jag har kört med tvättbara filter i mina bilar i flera år och aldrig haft några problem med dessa. Så länge man är noga med underhåll brukar det inte vara några problem.
blacken skrev:Ett originalfilter ger spisen tillräckligt med luft för att fungera 100% utan att släppa igenom mera skit än vad ett eftermarknads dito gör med sitt ökande luftgenomsläpp, så att slänga ut en massa stålar på något som dels inte piggar upp hojen, och ger mera skador, är det så lyckat igentligen? Det finns flera tester som bevisar att original ger likvärdigt eller mer effekt än ett eftermarknadsdito. Ska finnas här någonstans på forumet. Mer luft mer skit= snabbare och mera motorskador ...
Att bara byta filter utan att göra nåt annat är ganska meningslöst. Men däremot om man sätter i Dynojet och kanske vässar lite (som undertecknad har gjort) så är det nästan en av förutsättningarna för att övriga motormodifieringar ska få önskad effekt.
Vill man ha ännu mer ur den gamla släden så är en lämpligt åtgärd att även skicka dom gamla CV knasarna till de sälla jaktmarkerna och skaffa mekaniska grejer. Sen är det iofs så att det enda mekaniska som passar på VF och äldre VFR är Kehin CR Downdraft, men då får man plocka fram den stora plånboken för dom ligger på runt 20 papp.
Men på tal om "massa stålar" så kan det faktiskt bli billigare i längden att köra på t.ex. K&N eftersom det då blir det sista luftfiltret man behöver köpa - dom är ju tvättbara.