Vid 500 mil så är det bara olja/filter normalt, men att verkstaden har gjort en sjysst service ska du inte lita på, det är väldigt vanligt med blås i den branschen, typ som bil fast ibland värre. Har varit med om att även stora kända fjollträsk mcfirmor har tagit betalt för att inte göra ett skit på knarren vid vanlig service. Så släng även gärna ett getöga på luftfiltret medans du är på "G" så att säga
Oljefiltret kan vara lite småknepigt att lossa, det sitter "smågulligt" till, du får lossa underkåpan och bara släppa ner den en bit. Det finns ett "specialverktyg" för att demontera oljefiltret, men det går även med en stor polygrip. Vid montering av filter så är det handkraft som gäller, glöm inte att smörja in oljefilter packningen med olja innan demontering.
Att byta bromsskivan bak kräver inga specialverktyg, men det är lite bökigt bara. Viffern är en väldans pålitligt konstruerad knarr som är ett smått under av hållbarhet och kräver därför väldigt lite i service. Men medans du ännu har den i vinterstallet, så kan du passa på att gå igenom allt på knarren, styrlager, fram/bakhjulslager, svingarmslager, elsystemet, vajrar, framgaffel, osv,osv, så får du en klarare bild om och hur "bettan" mår plus att du lär dig att ta hand om henne på ett korrekt sätt.
Och att fråga kostar eller gör inget, fråga hellre en gång för mycket, vi har alla varit där förut och vi delar mer än gärna med oss av våra kunskaper till dom som frågar och som behöver hjälp. Det är "Bikerandan" som gäller "Bro"..
